هرچند اوبریها نتوانستند اولین سرویس تاکسیرانی بدونراننده باشند، اما با کمترین فاصله نسبت به رقیب دانشگاهیشان، اولین تاکسیهای بدون رانندهشان را به آزمون گذاشتند.
شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا میزبان چهار تاکسی بدون رانندهی شرکت اوبر است که قرار است در خیابانهای این شهر به صورت آزمایشی مشغول به کار شوند. در این مرحله عملکرد این تاکسیها شدیدا تحت نظارت خواهد بود تا در سریعترین زمان ممکن هر مشکلی را شناسایی و برطرف کنند. تمرکز اوبریها در این مرحله، بیشتر بر گردآوری دادههایی دربارهی عملکرد ماشینهای هوشمندشان در خیابانهای واقعی است.
شرکت اوبر شهر پیتسبورگ را برای استقرار بخش تحقیقات و آزمایش خود انتخاب کرده و مرکز فناوریهای پیشرفتهی خود را نیز در این شهر احداث کرده است. البته این انتخاب چندان دور از ذهن هم نبود. چرا که این شهر، موطن دانشگاه کارنگی-ملون هم هست. دانشگاه کارنگی-ملون از دانشگاههای پیشرو در زمینهی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و خودروهای بدون راننده است. اوبریها روابط پژوهشی خوبی با این دانشگاه داشته و دارند.
چهار تاکسی خودران اوبر، فورد مدل Fusion هستند. مجموعهی متنوعی از حسگرها روی این خودروهای هیبریدی نصب شده است. بیست دوربین، هفت ابزار اندازهگیری و فاصلهیابی لیزری و سه ابزار اندازهگیری گرانشی، تنها بخشی از این حسگرها هستند. هرکدام از این خودروها همچنین به ابزارهای پردازش و انبارش دادههای محیطی نیز مجهزند که به آنها برای تصمیمگیری در هر لحظه یاری میرساند. برای محکمکاری، هر ماشین دارای پوشش راداری ۳۶۰ درجهای هم هست تا خطر تصادف را به حداقل برساند.
هر چند این تاکسیها «بدون راننده» هستند، ولی فعلا صندلیهای جلوی این خودروها خالی نخواهند بود. در واقع به جای یک راننده، دونفر روی صدنلیهای جلوی این تاکسیها خواهند نشست که یکی از آنها رانندهی اوبر و دیگری مهندس فنی آن است و تمام رویدادها را ثبت و مدیریت میکند. بر اساس قوانین آمریکا، ماشینهای خودران هنوز نیازمند حضور یک راننده هستند که در زمان نیاز بتواند ماشین را کنترل کند.
سرویس تاکسیهای بدون راننده فعلا در مقیاس محدود و فقط برای مسافران قدیمی و وفادار اوبر در نظر گرفته شده است. ظاهرا هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن این پروژه به «آیندهی حمل و نقل» باقی مانده است.
منبع: EWeek